AESTHETIC EXPERIENCE IN ASTRONOMY EDUCATION

Authors

  • Ritchielli Cristine Schröder Coimbra Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Robson Simplicio de Sousa Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Roberta Chiesa Bartelmebs Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.14244/RELEA/2025.39.93-123

Keywords:

Astronomy Education, Aesthetic Experiences, Phenomenology, Østergaard

Abstract

This essay aims to interpret how the concept of aesthetic experience, from phenomenology, can be articulated to Astronomy Education. Thus, we will first address philosophy and one of its branches, phenomenology, but from a Merleau-Ponty bias, based on the idea of ​​corporeality. Subsequently, we will present philosophy in Science Education and the phenomenological approach in Science Education from Edvin Østergaard's perspective. Østergaard presents some problems in Science Education, such as ontological reversal and uprooting. To get around these problems, there are aesthetic experiences, which seek to value sensory perception. To present the concept of aesthetic experience in Astronomy Education, we will initially approach the concept of aesthetic experience, from a phenomenological perspective, in Science Education according to Østergaard's view, and then present the aesthetic experiences in Astronomy Education, interpreted from its phenomenology. We conclude that a phenomenological Astronomy Education allows students to become closer to reality, to live in the present more intensely and to create a bond with the nature that surrounds them. Feelings and the aesthetic dimension are taken into consideration and can be used as a starting point for knowledge in Astronomy Education, thus allowing the contouring of abstractions of scientific concepts, distant from the student's reality, present in classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ritchielli Cristine Schröder Coimbra, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Setor Palotina. Licenciada em Ciências Exatas - Habilitação em Física pela UFPR.

Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Docente do Departamento de Educação, Ensino e Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Setor Palotina. Líder do Grupo de Pesquisa Jano: Filosofia e História na Educação em Ciências. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da UFPR.

Roberta Chiesa Bartelmebs, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Passo Fundo (2008), mestrado em Educação em Ciências: Química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (2012). Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS. Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal do Paraná, atuando na graduação e no programa de Pós-Graduação em Educação de Ciências, Educação de Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE).

Published

2025-05-11

How to Cite

Coimbra, R. C. S., Sousa, R. S. de, & Bartelmebs, R. C. (2025). AESTHETIC EXPERIENCE IN ASTRONOMY EDUCATION. Latin-American Journal of Astronomy Education, 1(39), 93–123. https://doi.org/10.14244/RELEA/2025.39.93-123

Issue

Section

Articles